måndag 5 januari 2015

Om rimlig assimilering

Man måste som bekant lämna Sverige för att få en god kyckling serverad på lokal. En sådan åt vi härom dagen på brasserie La Vielleuse i Belleville i Paris - brun i köttet efter att ha puttrat en tid i gryta, tillagad så att benen ramlar av. 
Medan jag åt betraktade jag det stora brasseriet. Det var fyllt av män i arbetsför ålder som rökte och pratade och drack kaffe. Deras kvinnor var icke där. Kanske såg jag resultatet av samma utveckling som i Tensta där Nalin Pekgul inte kan bära en normalkort kjol utan att religiösa fundamentalister spottar i marken framför henne. 
På grund av historiska och geopolitiska omständigheter har bl a i Sverige utvecklats vissa umgängesformer som jag menar vara eftersträvansvärda för alla folk. De handlar inte minst om hur män och kvinnor ska förhålla sig. De försvaras sannerligen inte av alla svenskar, dock av så många att de är förhärskande. Om nu invandrings- och assimileringsfrågorna sköts så illa som redan skett på flera platser då får vi naturligtvis se alltfler samhällen där dessa erövrade normer fått ge vika för normer som vi övergivit - och som många immigranter kommer hit för att slippa.

Fundamentalistiska muslimer får allt mer inflytande i Järvaområdet och det leder till att fler svenskar ansluter sig till IS. Det hävdar den före detta riksdagsledamoten Nalin Pekgul i sin nya bok ”Jag är ju svensk”.
SVT.SE|AV SVERIGES TELEVISION AB, STOCKHOLM, SWEDEN

Inga kommentarer: