söndag 21 februari 2016

Lena Andersson anser eventuellt att Moren hade gjort sitt


http://dagens.dn.se/#reader/8519/a/1760690073

Jag har vid något tidigare tillfälle kallat Lena Andersson en nyliberal filosof. I denna text visar hon detta tydligare än tidigare. Jag respekterar hennes försvar för individen, ett försvar med delvis samma utgångpunkter som Svetlana Aleksijevitj's, men jag delar inte hennes historielöshet och det idelogiskt betingade avvisandet av solidariteten.

Hon menar att den som säger:  "Man kan inte lämna människor i fred att fördärva sina liv." .... i själva verket håller på att beröva dig och mig vår självbestämmanderätt och därmed våra möjligheter att forma våra egna liv. Men att kollektivismens tid är förbi. Att det enda som återstår är jag. Att folkhemmet följaktligen var moget att dö. Att det var rätt att det dog. Kanske att det var fel att det ens uppstod.

Så symboliskt då att låta en av dess kvarvarande arkitekter falla för en kula från en förfallen plebej, en av dessa som skulle förmås att stiga mot ljuset trots att hans sort varken vill eller förtjänar detta.

L Andersson är en randian light.

Inga kommentarer: