torsdag 16 oktober 2014

Tiggeri och människovärde

Nån gång emellanåt (när Sune och Gullan inte ser mig) smusslar jag ned lite pengar i tiggarens burk. Ty jag har ett hjärta. Jag har närmare bestämt samma slags hjärta som Reinfeldt, någonting som bultar i mitt bröst och som påminner mig om att jag inte är mer människa än den person som sitter på knä framför mig, nedåtböjd eller med en blick som vädjar. 

Men vad hjälper hjärtat. 

Tiggeri och bärplockning tillhör de mest primitiva försörjningsformerna, påminnande om äldre fångstkulturer och med framtidsutsikter endast för dem som lyckas exploatera tiggarna. Jag betraktar det nya tiggeriet som ett resultat av den europeiska arbetarrörelsens bankrutt. Det borde inte förekomma samarbete med länder som låter detta fortgå. Det borde finnas partier som driver en konstruktiv politik mot den växande europeiska fattigdomen. Det borde finnas en organiserad folklig solidaritet som gör tiggeriet överflödigt. Om något av detta existerade då kunde man säga: 

Stå inte här på dina knän, stig upp och hävda ditt människovärde!

Inga kommentarer: