tisdag 23 december 2008

Musiken är själens transportör

C Bartoli
Årets bästa julmusikupplevelse har varit Cecilia Bartoli, i synnerhet hennes framförande av ”Lascia ch’io pianga” (”Let me weep”) från Händels opera Rinaldo. Som god tvåa kommer Largo ur Xerxes. När jag på julnatten tar mig till den stiliga GA-kyrkan är det bl a för att ge rum åt denna musik som finns i min skalle och som hjälper mig att bygga det mentala rum där jag föredrar att vistas under denna årstid. Som även hjälper mig att tränga bort predikantens mässanden och som förtar effekten av det raketuppskjutande som avslutar kyrkans nattkonsert. Vinet ska vara mörkrött. Det ska hällas upp ur krukor av gammal lera. Maten ska ätas på silver. De vita stearinljusen ska lysa i beckmörker. Det ska vara svinkallt där ute. Inget jävla fyrverkeri.

GOD JUL

Inga kommentarer: