onsdag 5 november 2008

Less yacking, more cracking

Titeln är ett citat från Homer Simpson, något han sa till sin fru Marge när hon snackade för mkt och aldrig kom till skott med vad det nu var han väntade på.

Jag har uttalat viss irritation över människor som ägnar sig åt att tala inför andra människor. Som engageras som inspiratörer, innovatörer, förgrundsgestalter, ledare. Som betalas dyra arvoden för att, prata. Jag har menat på att de borde lägga den energin på att faktiskt åstadkomma något. Så jävla enfaldigt tänkt av mig.

Ikväll upptäckte jag TED.com.

TED.com är i grunden en arrangör av koferenser inom teknik, underhållning och design. På senare år har de lagt ut delar av sitt material på webben.

Jag tycker att ni ska gå in och lyssna. Ta er tid att se Hans Rosling, forskare i global hälsa, ägna 40 minuter åt att visualisera samband mellan olika data som hans forksning resulterat i. Det här är Powerpoint på crack, det är informationssamhälle 2.0, det är helt jäkla otroligt.

http://www.ted.com/index.php/talks/hans_rosling_shows_the_best_stats_you_ve_ever_seen.html

Lyssna på grundarna av IDEO och hur de ser på design. De får i uppdrag att utvärdera hur patetienter upplever ett sjukhusbesök. IDEO tar en massa bilder av sjukhusets innertak som naturligtvis är vansinnigt tråkigt. Enkelt, och genialt.

TED.com låter de skarpaste tänkarna tala och resten av oss att ta del av vad de har att säga. Det är kanske den mest sympatiska grundtanken för en webbplats jag sprungit över. Att öppna Youtube kommer i fortsättningen att kännas som ett hån.

Håll till godo!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jamen han använder ju gapminder. Se http://www.gapminder.org/gapminder-world.html och använd det själv.

Tom sa...

Vad är gapminder?`

Anonym sa...

Gapminder är ett system där man jämför två variabler i ett vanligt XY-diagram. Det ovanliga ligger i att tiden tillförs som en tredje variabel. Sedan är det länder som är punkterna i diagrammet, typ Sveriges bnp per capita jämfört med Sveriges utsläpp av koldioxid, sedan X antal år tillbaka. Då rör sig pricken över bilden för att illustrera hur de två variablerna har utvecklats. Ruggigt snyggt.

Mårten sa...

Nu var inte gapminder, mjukvaran, poängen. TED.com är poängen, deras content är poängen. Hans exemplifierade poängen.

Tom sa...

Djup kunskap och absolut närvaro är nyckeln till alla lyckade presentationer, det lärde jag mig redan i läroverket. Jag tror att Rosling skulle släppa ifrån sig sin karisma även utan gapminder - den karisma som består i att vi ser kompetens och ett engagemang som gör att föredragshållaren glömmer sig själv.