fredag 5 augusti 2016
SVERIGES GULDKUST
fredag 13 maj 2016
Att vara drevkarl eller den som hundarna jagar
Det är fascinerande att följa turerna med Mp. Fridolin var ytterst nära att falla p g a hur han förhållit sig till Yasri Khans sätt att hälsa på kvinnor och hans sätt att därefter kommentera detta sitt förhållande. Han kunde ju då ha sagt:
"Jag accepterade Khans demonstrativt avståndstagande hållning ty jag anser att kvinnorna är oss män underlägsna samt därtill orena."
Om han sagt detta då hade det efterföljande myckna kvittret och krigsrubrikerna fått en rimlig förklaring. Men det sa han ju inte. Han sa bara att han är en sån där modern väluppfostrad svensk som lärt sig acceptera uttryck för andra kulturer.
Efteråt har vi fått en debatt där bl a DN kunnat kritisera Löfvéns märkliga uttalande om att "I Sverige tar vi i hand när vi hälsar" utan att beskyllas för varken antifeminism eller kulturchauvinism. Problemet med Fridolin är att han låter sig jagas av medierna så att ha nu springer nu i zickzack Om jag var miljöpartist skulle jag kritisera honom för just detta.
Vem Khan är vet jag inte. Om Khans sätt att hälsa har den betydelse det anses ha av vissa då har många av oss något att lära. Det jag själv lärt mig är att vår otäcka tid ger laddning och verkande innebörder åt kulturella och religiösa ting som länge såg ut att ha förvandlats till döda ritualer:
- Varför hälsar du så där?
- Jag vet inte. Vi gör så.
onsdag 6 april 2016
Det nya frälset visar upp sig
Jag sitter och ser UG:s reportage om det moderna Sverige där vårt nya frälse visas upp i sitt elände. Man ser Belfrage fly UGs reporter som en jagad liten butikssnattare och man hör väninnan Dyrrsens lågkvalitativa svammel och man undrar vad de säger till varandra efteråt. De vet ju egentligen att myndighetsutövning i vår kultur baseras på en hundraårig etik där deras beteende är otänkbart. De har säkert vid ett och annat tillfälle anställt jämförelser mellan denna vår tradition och den som existerar i länder som Ryssland och Turkiet och funnit att vår är överlägsen deras. Nu ska de snart träffas och resonera och låta blickarna mötas, inte på tjuvars vis utan på det kultiverade sätt som motsvarar deras självbild.
fredag 26 februari 2016
En helt värdelös betraktelse
som gav mig den text med vilken jag övade snabbskrivning
medelst pas-touch-metoden:
Gubben i lådan
guben i lådan
gubben i låddan
guben i låddan
Det var en gång en gube
som bodde i en lådda
med sina drängar bådda
De voro ute hela daggen
tills de fingo ont i maggen
/Karl Gerhards jubelsommar 1960/
..
torsdag 25 februari 2016
Betvinga kroppen
SKI PREMIERE
2 km, Body says:
"Let's turn back"
Man says:
"Are you kidding? We just left the car!"
4 km, Body says:
"Hey old fool, this isn't fun anymore!"
Man says:
"Shut the fuck up and do your job!"
7 km, Body says:
"I am your fucking body, remember?"
Man says:
"Life is more than fucking, you should know that by now!"
11 km, Body says:
"God I hate you so much!"
Man says:
"Love you too baby!"
måndag 22 februari 2016
Ådalen, maj 1931
söndag 21 februari 2016
Lena Andersson anser eventuellt att Moren hade gjort sitt
http://dagens.dn.se/#reader/8519/a/1760690073
Jag har vid något tidigare tillfälle kallat Lena Andersson en nyliberal filosof. I denna text visar hon detta tydligare än tidigare. Jag respekterar hennes försvar för individen, ett försvar med delvis samma utgångpunkter som Svetlana Aleksijevitj's, men jag delar inte hennes historielöshet och det idelogiskt betingade avvisandet av solidariteten.
Hon menar att den som säger: "Man kan inte lämna människor i fred att fördärva sina liv." .... i själva verket håller på att beröva dig och mig vår självbestämmanderätt och därmed våra möjligheter att forma våra egna liv. Men att kollektivismens tid är förbi. Att det enda som återstår är jag. Att folkhemmet följaktligen var moget att dö. Att det var rätt att det dog. Kanske att det var fel att det ens uppstod.
Så symboliskt då att låta en av dess kvarvarande arkitekter falla för en kula från en förfallen plebej, en av dessa som skulle förmås att stiga mot ljuset trots att hans sort varken vill eller förtjänar detta.
L Andersson är en randian light.

























