Uttrycket "Norrlands Athén" lär komma sig av att
Härnösand före 1800 var den enda stad i Norrland som erbjöd högre utbildning –
trivialskolan och gymnasiet existerade redan från 1650-talet i en stad som grundats
1585 och som blivit stiftsstad år 1647 efter en utsöndring från Uppsala
ärkestift.
För den tidens bildade måste Härnösand ha tett sig som
ljuset i ett råbarkat norrländskt mörker, en strimma av högre civilisation i en
landsända som annars blott utvecklades som en följd av krassa och tvingande
behov, naturliga eller ekonomiska, inklusive de koloniala behov som Axel
Oxenstierna beskrev på följande sätt:
I Norrland hava vi inom våra
gränser ett Indien, blott vi förstå att bruka det.
Det var i detta mörker Linné flackade runt år 1732 och fann
det Sundsvall han kallade "en fläck ". Vad han tänkte om Härnösand
vet vi inte. Men etthundra år senare föddes en hel generation författare som på
olika sätt skulle sätta sin prägel på Härnösand och bidra till den miljö som vi
förbinder med ett Athén i Norrland: Frans
Mikael Franzén (1772-1847), Elias Sehlstedt (1808-1874), Alfhild Agrell (1849-1923),
Olof Högberg (1855-1932), Ludvig Nordström (1882-1942), Birger Sjödin (1887-1911),
Bertil Malmberg (1889-1958). För en Lubbe Nordström var Öbacka måhända lika
mycket en varm och småskalig småstadsidyll, en fridsam och hederlig motpol till
den råa kapitalism han såg utvecklas i den södra grannstaden, en lämplig grundplåt
för det Urbs som var föremål för hans visioner.
Idag har det athenska ljuset i Härnösand mattats högst
påtagligt, men det omgivande mörka är å andra sidan mindre mörkt. Under senare
decennier när kultur och utbildning har identifierats som ”tillväxtskapande
faktorer” har Sundsvall ihärdigt och ambitiöst dragit till sig både scener och
utövare - delvis från Härnösand - som i viss mån förändrat Sundsvalls karaktär.
I den mån en plats har en identitet och en självuppfattning så har även i
Sundsvall skett en utveckling där platsen som tänkande varelse inte bara
identifierar sig med industri och handel. Vi lever f ö i en tid när vi lärt oss
att ljuset inte är platsbundet och att vi följaktligen kan bära det med oss
till de miljöer där vi tillfälligt uppehåller oss. Den vittre kan naturligtvis alltid
medföra sin vitterhet till den plats där han eller hon befinner sig, men till
skillnad från förut behöver någon geografisk plats inte längre etableras.
Frågan inställer sig då; om själva idén om en fysisk plats som andligt sett är
ett ljus i mörkret eller som åtminstone lyser starkare än andra fortfarande är
en god idé? Jag tycker det är en alldeles lysande idé. En sådan idé handlar om
värdegrund.
Det talas numera ofta om värdegrund. Man kan numera inte
sälja en enda liten produkt eller leverera en enda liten kommunal tjänst utan
att först bestämma sin värdegrund. Av någon anledning är alla värdegrunder dels
ganska likartade, dels så allmänt välvilliga och inkluderande att knappast
andra än de öppet kriminella har anledning känna sig utelämnade. Låt oss nu
tala om en riktig värdegrund. Låt oss tala om en värdegrund som bejakar vår
längtan efter kultur och bildning. En humanistiskt värdegrund som väljer det
enkla före lyxen, eftertanken före skrävlet, förfiningen före förråandet,
djupet före ytan, nyanserna före de ytliga formerna, det mödosamma tillägnandet
före konsumtionen. "Norrlands Athén" är en sådan värdegrund, av olika
skäl fästad vid den plats som heter och av vissa anses böra vara Härnösand.
Flertalet norrländska städer är trista och krassa platser som visserligen ger
särskilda värden - även andliga - åt dem som bor där men som förtjänar andras
uppmärksamhet bara när de reser dit i specifika ärenden. Idén om ett Athén är
visionen om något mycket bättre. Den är möjligen platonsk - alltid värd att
eftersträva, knappast möjlig att uppnå. När det Härnösand som kallar sig och
möjligen tror sig vara Norrlands Athén nu nedmonteras ytterligare ett stycke
och med ännu ett steg närmar sig det som framträder i våra sinnen när vi hör
ordet "Kramfors" eller varför inte "Docksta" eller, törs vi
säga det: Bollstabruk - då har vi skäl att fråga oss: stannar det vid platsen, eller
gäller det även själva idén?
När det gäller platsen - i det aktuella fallet Härnösand -
måste vi fråga oss om det blir som vi vill eller om det blir som det blir.
Eller om vi väljer agentperspektivet istället för resultatperspektivet: vad som
styr. Styrs vi av utvecklingen eller styr vi utvecklingen. Styrs utvecklingen
av män och kvinnor med makt att styra eller av en osynlig hand? Men på vilkens
kropp sitter då denna osynliga hand? Det sägs, att vår tid ropar på ledning.
Men en ledning som bara curlar för den osynliga handen, behövs den?
Om det även gäller idén, då är det riktigt illa. Långt efter
det att Norrlands Athén övergått till att vara ett skämt finns uttrycket kvar, som
en hägring eller som utryck för något man skulle vilja ha, åtminstone inom
pendelavstånd. Varför inte ta detta upplevda värde på allvar?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar