söndag 28 september 2008

28 september

En fin septemberhelg



En fin helg i Ulvöhamn. Lena har vintrat upp vår växtlighet och plockat svamp, själv har jag satt ribb på det sjunde båthusets aktervägg, monterat hängränna på lilla stugans baksida samt lagt golv och monterat runda fönstret.
Det halvrunda återstår, men snart börjar stugan angtaga sin slutliga form så att säga.








Tack Lena för ditt idoga målande.


Brorsan har haft framgångar på whisky-mässan, det unnar jag honom.


Dessutom har de en snygg hemsida som exponerar det vackra industriminnet.
Bakom denna skorsten bytte pojkarna om till badbyxor när de skulle till simskolan. Flickorna bytte om i en stuga vid stranden. Mellan pojkarna och lilla stugan fanns vuxna som såg till att möten icke uppstod.

På stranden torrsommade vi med läraren Braxen till följande paroll:
Böööj.... Uuutår......O ihop!!

Läser Lindgrens Hummelhonung. Alltså gubben har manér. Det finns ett berättargrepp som man plötsligt ser och jag tror inte jag tycker om det. De av hans böcker som utspelar sig i Västerbottens inland har en identitet som kryper fram i berättarjaget eller i aktörernas reflerxioner. Vilken är denna identitet? En idiosynkrasi som stöttas av dialektala och läsar-influerade uttryck och tankefigurer, men uppvridet ett par varv så att vi kan le och nästan skratta. Västerbottens-författarna gör ju så där allihop.

I morgon bitti åker jag till Stockholm för 2 dagars möte och konferens. Måndag kväll tillbringar jag med barnen (jag hoppas de inte glömt bort det). Onsdag är planerinsgdag inför viktiga angelägenheter torsdag och fredag. Denna kväll, tågresan t/r, de timmar som blir över måndag e m och tisdag morgon samt en del av onsdagen måste utnyttjas effektivt för att klara vissa deadlines. Jag kommer inte att hinna utan surdegen kommer att växa. Vad jag ogillar denna arbetssituation.

Den 29 september. Sundsvalls station är knökfull men det visar sig att den nya individualismen har nått även denna åt kollektivismen vigda plats. Sittplatserna förbrukas i förtid eftersom hälften av de sittande kräver tomrum mellan sin kropp och den andres och eftersom några sover - liggande.




Inga kommentarer: